×









NEOBIOTA

Sigrid Holmwood

27th May – 15th August

Opening 27th May, 6 pm

 

Yellow Tomatoes, 2018 Mayan blue made from woad, indigo, yellow ochre, and fluorescent pigment in egg tempera, dyed and mordant printed with dyer’s broom and cochineal. on calico, 50cm x 60cm.

 

 

Sigrid Holmwood torna a Yellow e presenta i suoi più recenti lavori, realizzati intenzionalmente per lo spazio varesino, in una mostra personale intitolata “Neobiota”.

“Neobiota”, dal greco “neos” = nuova e “bios” = vita, è un termine utilizzato per indicare una specie animale o vegetale, non nativa, spontaneizzata o naturalizzata, immigrata quindi in modo spontaneo o per cause dovute all’uomo, in una regione diversa da quella d’origine, ivi stabilendo popolazioni e autosostenendo la propria riproduzione.

Ispirandosi al concetto, alcune delle opere esposte a Varese raffigurano immigrati italiani in arrivo a Ellis Island, Stati Uniti, nel XIX secolo; altre sono dipinti di colture importate in Europa, come pomodoro e granturco o piante coloranti, come il guado, oggetto del cosiddetto Scambio Colombiano – lo scambio di animali, vegetali e idee tra Vecchio e Nuovo Continente, avviatosi con l’approdo di Cristoforo Colombo in America: uno dei più significativi eventi relativi all’agricoltura, all’ecologia e alla cultura della storia umana.

Sigrid Holmwood, attraverso la propria ricerca, ha negli anni sviluppato l’idea di Peasant-painting, la pittura-contadina. Il termine “peasant” (contadino), in inglese come in italiano, è spesso utilizzato come aggettivo peggiorativo, per designare qualcuno o qualcosa di retrogrado e non sofisticato, uno stadio superato o da superare. Altre volte, è evocato per romanzare idealisticamente una vita d’altri tempi, di serena rusticità. Nell’immaginario occidentale il “contadino” vive quindi relegato nel passato o idealizzato, nonostante esistano ancora milioni di contadini nel mondo, in costante contrasto con i processi di modernizzazione.

Holmwood parte da qui e traendo spunto da “La Via Campesina – The International Peasants Movement”, attiva la figura del peasant-painter (il contadino-pittore), come provocazione nei confronti dell’egemonica idea di progresso, nel pensiero e nell’arte occidentale. Facendosi lei stessa pittrice-contadina, aiutata anche dalla performance, assume e propone un punto di vista differente sulla realtà. Così, l’artista recupera un rapporto originale con il tempo, la materialità, la produzione e la fruizione delle cose. Essa coltiva nella terra le piante necessarie per la produzione dei propri pigmenti, spesso riscoprendo la storia e la provenienza delle stesse. Conseguentemente, segue ogni processo utile alla produzione della sua pittura, dall’essicazione e lavorazione delle parti vegetali per ottenere il colore, fino alla preparazione manuale di carte, tele, pennelli. La sua pittura diventa necessariamente una pittura espansa, carica di significati poetici, politici, economici, ecologici.

Nella serata inaugurale di domenica 27 maggio, l’artista darà vita a una performance, in cui espliciterà i processi di produzione di un pigmento giallo, in onore di Yellow, partendo dai rami di ginestra, coltivati e raccolti nel Varesotto.

 

Family with luggage, 2018 Mayan blue made from woad, indigo, cochineal, ochre, titanium white, and uorescent pigment in egg tempera, on calico mordant printed with cochineal, madder, and logwood, 70cm x 52cm.

 

 

Note Biografiche

Sigrid Holmwood è un’artista britannico-svedese, nata nel 1978 in Tasmania. Vive e lavora a Londra. Ha studiato presso The Ruskin School of Fine Art and Drawing,  University of Oxford, e ottenuto un Master in pittura presso il Royal College of Art di Londra, nel 2002. Sta completando un PhD in Arte, presso il Goldsmith College di Londra.

Tra le mostre personali: 2017 The Peasants Are Revolting!, Annely Juda Fine Art, London; 2014 A Peasant Garden,  ASC Gallery, London; 2013 Peasant Painting,  Halland Konst Museum, Halmstad, Sweden. Tra le mostre collettive più recenti: 2017 Creating the Countryside, Compton Verney, Warwickshire, United Kingdom Ecos, Sala Rekalde, Bilbao, Spain; 2016 Champagne Life, Saatchi Gallery, London; 2015 Anti-Social Realism, Charlie Smith Gallery, London History Painting, The Function Room, London; 2014 Detail, H-project Space, Bangkok, Thailand.

Ha partecipato a numerose residenze: 2014 Artist in residence, Dawang Cultural Highland, Shenzen, China; 2013 – ongoing, Joya: arte + ecología, Cortijada Los Gázquez, Vélez Blanco, Almería, Andalucía, Spain; 2012 Artist in residence,  Art Museum of Halland, Sweden; 2011 Artist in residence, Vitamin Creative Space, Beijing, China; 2003 – 2004 Sainsbury Scholarship in Painting and Sculpture at the British School at Rome.

Il suo lavoro è stato pubblicato in numerosi magazine e pubblicazioni, tra cui The Guardian, The Observer, The Times, Vogue Magazine, The Independent, The Sunday Times, Panorama, e di recente è stato incluso nel volume “A Brush with the Real: Figurative Painting Today”, edito da Laurence King Publishing.

 

Rubia, 2018 Madder, Mayan blue made from woad, indigo, schiet yellow, and uorescent pigment in egg tempera, on calico dyed and mordant printed with madder, 35cm x 62cm.

 

 

ENG

Sigrid Holmwood on show at Yellow, an independent research project and exhibition space, focused on contemporary painting and based in Italy. The artist presents a new series of works inspired by the concept of “Neobiota”, which gives title to the exhibition.

Neobiota, from greek  “neos” = new and “bios” = life, is an umbrella term to identify animal or vegetal species living outside their native distribution range, without defining these by a negation (non-native) or by an evaluative approach.

On display from the 27th of May until the 15th of August, twelve paintings depicting Italian immigrants approaching Ellis Island U.S. in 19° century and plants that have been part of the Columbian Exchange, such as tomatoes, and dye plant such as woad, some of them valued, some of them considered invasive.

Holmwood expands painting by addressing its materiality and circulation through the relationship between painting and the figure of the peasant. The figure of the peasant functions for the artist as provocation to the hegemonic concepts of Western modernity and progress.

She incorporates the performance of planting and pigment-making into the act of painting arising political, economical, ecological and cultural questions.

Sigrid Holmwood is a British/Swedish artist living and working in London. She studied at The Ruskin School of Fine Art and Drawing, University of Oxford (BFA, 2000) and at the Royal College of Art, London (MA in Painting, 2002). She is a PhD student at Goldsmith College of Art, London.

Sigrid Holmwood, Neobiota, 2018, exhibition view, photo by Cosimo Filippini

 

 

Sigrid Holmwood, Neobiota, 2018, exhibition view, photo by Cosimo Filippini

 

 

Cochinilla, 2018, Cochineal, yellow ochre, titanium White, and uorescent pigment in egg tempera, on calico dyed and mordant printed with cochineal, 55cm x 45cm.

 

 

Sigrid Holmwood, Neobiota, 2018, exhibition view, photo by Cosimo Filippini

 

 

Woad, 2018, Mayan blue made from woad, indigo, and fluorescent pigment in egg tempera, on calico dyed and mor- dant printed with madder, 65cm x 48cm.

 

 

 

Sigrid Holmwood, Neobiota, 2018, exhibition view, photo by Cosimo Filippini

 

 

Two women and two children, 2018 ,Mayan blue made from woad, indigo, cochineal, ochre, titanium white, and fluorescent pigment in egg tempera, on calico mordant printed with cochineal, logwood, and dyer’s broom, 55cm x 62cm.

 

 

Sigrid Holmwood, Neobiota, 2018, exhibition view, photo by Cosimo Filippini

 

 

Yellow queue, 2018, Indigo, Mayan blue made from woad, ochre, titanium white, and fluorescent pigment in egg tempera, on calico dyed and mordant printed with dyer’s broom, madder, and logwood, 52cm x 125cm.
Sigrid Holmwood, Neobiota, 2018, exhibition view, photo by Cosimo Filippini

 

 

Sigrid Holmwood, Neobiota, 2018, exhibition view, photo by Cosimo Filippini

 

 

Sigrid Holmwood, Neobiota, 2018, performance, photo by Cosimo Filippini

 

 

Sigrid Holmwood, Neobiota, 2018, performance, photo by Cosimo Filippini

 

 

Sigrid Holmwood, Neobiota, 2018, performance, photo by Cosimo Filippini

 

 

 

 

 

 





Exhibitions
Publications

Publications

YELLOW#1

Catalogue in edition of 300 copies.
108 pag. images + Italian/English texts of all exhibitions curated by Yellow in 2014/2015.

 

Artists: Pierluigi Antonucci, Alessia Armeni, Michael Bartlett, Giovanni Blanco, Lorenza Boisi, Lindsey Bull, Jacopo Casadei, Luca De Angelis, Lorenzo Di Lucido, Elia Gobbi, Sebastiano Impellizzeri, Kate Hiley, Sigrid Holmwood, Michael Lawton, Cathy Lomax, Enzo Marra, Luigi Massari, Jill Mulleady, Vera Portatadino, Marco Salvetti, Patrizia Emma Scialpi, Davide Serpetti, Corinna Spencer, Enrico Tealdi, Michele Tocca, Lucia Veronesi.

 

Texts: Veronica Liotti, Cathy Lomax, Carlos Seabra, Vera Portatadino, Simona Squadrito

Publisher: Yellow

Graphic design: Chiara Vanini.

 

 


Shipping options

 

 

 

 

 

YELLOW#2

 

Catalogue in edition of 200 copies.
108 pag. images + Italian/English texts of all exhibitions curated by Yellow in 2016/2017.

 

 

Artists: Alessia Armeni, Stephan Balleux, Cesare Biratoni, Lorenza Boisi, Thomas Braida, Lindsey Bull, Jacopo Casadei, Manuele Cerutti, Gianluca Codeghini, Marta Dal Sasso, Valentina D’Amaro, Katja Davar, Luca De Angelis, Adelheid De Witte, Lorenzo Di Lucido, Gianluca Di Pasquale, Benoit Félix, Cosimo Filippini, Archie Franks, Elia Gobbi, Agnese Guido, Adi Haxhiaj, Harald Hofmann, Sebastiano Impellizzeri, Gabriele Jardini, Aida Kazarian, Sue Kennington, Rossano Tiziano Mainieri, Marta Mancini, Francesco Maluta, Gianluca Marinelli, Angelo Mosca, Bruno Muzzolini, Christian Niccoli, Andrea Panarelli, Stefano W. Pasquini, Thomas Pohler, Vera Portatadino, Luca Resta, Marco Salvetti, Claudio Salvi, Alessandro Scarabello, Mario Scudeletti, Natan Sinigaglia, Diego Soldà, Attilio Tono, Kristof van Heeschvelde, Lucia Veronesi.

 

Texts: Alessia Armeni, Daniele Astrologo Abadal, Francesco Bozzi, Claudia Contu, Francesca D’Aria, Natacha De Mol, Archie Franks, Florian Kiniques, Andrea Lacarpia, Veronica Liotti, Rossella Moratto, Veronica Perrucci, Vera Portatadino, Simona Squadrito

 

Publisher: Yellow

Graphic design: Chiara Vanini.

 

 


Shipping options


 

 

 

 

 

ELSEWHERE – ALTROVE

2014, 60 pag. + postcard of Isola Madre on Lake Maggiore by artist Cathy Lomax.

 

 

Images + Italian/English texts of Elswhere-Altrove exhibition by Yellow and Transition Gallery of London and some creative texts inspired by the Lake Maggiore region!

 

Artists and texts: Cesare Biratoni, Archie Franks, Cathy Lomax, Freya Douglas-Morris, Vera Portatadino, Alli Sharma, Sofia Silva

Publisher: Yellow

Graphic Design: Chiara Vanini

 

 

 

 

 





Texts

Texts

SUPERSYMMETRY – text by Giulia Gelmini

Read the text here
Luca De Angelis, La stagione straniera, ceramica, 2018

 

— ASLEEP – Vera Portatadino in conversation with Lilla Von Puttkamer

Read the article here.

 

 

 

— NEOBIOTA – Vera Portatadino in conversation with Sigrid Holmwood

Read the article here.

 

 

 

— SPAZI 2017 at Edicola Radetzky on ATP Diary.

Read the article here.

 

— Rapporto “Io sono cultura 2016” realizzato da Fondazione Symbola e Unioncamere, un lavoro che annualmente fa il punto sullo stato dell’industria culturale e creativa nel nostro Paese. Il rapporto è stato presentato giovedì 23 giugno 2016 presso il MiBact, alla presenza del ministro Dario Franceschini.

Read the paper here.

 

— Valentina D’Amaro, Viridis variazioni in verde su ATP Diary.

Read the article here.

 

— Valentina D’Amaro, Why I paint. Interview for Phaidon, after the release of Vitamin P3 New Perspectives in Painting.

Read the article here.

 

— Flash Art. Recensione Diorama del Nuovo Mondo, personale di Marco Salvetti.

Read the article here.

 

— ATP Diary. Vera Portatadino in conversazione con Lucia Veronesi.

Read the article here.

 

— Paint! http://www.paintdiary.com/exhibit/jacopo-casadei-at-yellow-varese

 

— Intervista a Vera Portatadino, by Simona Squadrito per la rubrica Hideout di That’s Contemporary.

Read the article here

 

— Beauty and Sadness. Lindsey Bull solo show. Reviewed by Rossella Moratto for ATP Diary.

Read the article here.

 

— Controcanto. Palinodie e Contaminazioni. Review by Dario Giovanni Alì, published on Exhibart.

Read the article here.

 

— Trenta per Venticinque. A conversation with Michael Lawton. Vera Portatadino, published on ATP Diary, January 2015.

Read the article here.

 

— Da riss(e) a Zentrum. Tre mostre. by Rossella Moratto, published on ATP Diary, November 2014.

Read the article here.

 

— Nuovo artist-run space, a Varese. Nasce Yellow, con la guida di Vera Portatadino, tutto dedicato alla pittura. Un altro tassello della piattaforma Zentrum. Helga Marsala, published on Artribune, November 2014.

Read the article here.

 

— Varesereport. Nasce Yellow a Varese.

Read the article here.

 

— L’Altrove è in ogni dove. Una mostra a Varese. review di Sofia Silva, published on Artribune, October 2014.

Read the article here.

 

— ELSEWHERE – ALTROVE. Review by Andrea Lacarpia published on Cerchio Magazine, September 2014.

Read the article here.




About / Contact
Yellow

About

Yellow is a vibrant scenario for painting.

 

It’s a research project and a non-profit space focused on contemporary painting, where Italian and international artists are invited to meet, interact, experiment, present and discuss their own work.

 

Contributors: Luca De Angelis, Lorenzo Di Lucido, Veronica Perrucci, Vera Portatadino, Marco Salvetti, Sofia Silva, Lucia Veronesi.

 

Founded in 2014 by artist Vera Portatadino, Yellow is part of Zentrum – a platform for contemporary art based in Varese – together with Surplace, Riss(e) and Anonima Kunsthalle.



Contacts

MAIL:

yellowartistrunspace@gmail.com

 

OPENING HOURS:

Announced public openings and by appointment

 

EXHIBITIONS:

c/o Zentrum

via San Pedrino 4, Varese,

Italy

 

MAILBOX / REGISTERED OFFICE

via Motta d’Oro 10,

Comerio VA

Italy



NEWSLETTER: